Choć prace blacharsko lakiernicze nie są proste i potrzebne są oprócz umiejętności odpowiednie przyrządy i narzędzia, to mimo wszystko warto pogłębiać swoją wiedzę, ponieważ warto wspomnieć też o tym, że część prostszych prac lakierniczych możemy wykonać w zaciszu swojego przydomowego garażu.
Metod lakierowania jest naprawdę wiele, każdy z producentów samochodów prowadzi odpowiednie badania technologiczne by móc w coraz większym stopniu zadowalać klientów swoich samochodów głębią koloru i efektami w świetle słonecznym. Dlatego też nieautoryzowane serwisy lakiernicze muszą nadążać za wszelkimi zmianami i dostosowywać się do technologii malowania konkretnych samochodów i konkretnych rodzajów lakierów.
Przyjrzyjmy się dziś lakierom bezbarwnym, które są wykorzystywane w końcowej fazie malowania samochodu, a więc kiedy mamy już położoną bazę koloru na elementach karoserii.
Lakier bezbarwny przede wszystkim pełni rolę ochronną całego koloru naszego auta, to właśnie warstwa bezbarwna chronię lakier przed działaniem czynnika UV czy chociażby innych nieprzyjaznych warunków takich jak środki chemiczne czy kwaśne deszcze, a także sól drogowa w trakcie zimy. Lakier bezbarwny możemy podzielić na trzy różne typy, medium, high oraz very high. Klasa takiego produktu zależna jest przede wszystkim do tego ile w danym lakierze jest zawartej żywicy, którą określa się jako części stałe zawarte w całej mieszaninie. Typ średni to lakiery w których zawartość części stałych żywicy jest maksymalnie do czterdziestu procent, typ wysoki to zawartość części stałych na poziomie maksymalnym do pięćdziesięciu procent, natomiast typ bardzo wysoki to typ w którym części stałe żywicy to około sześćdziesiąt procent całego składu produktu. Spralac clear coat to jeden z najczęściej polecanych lakierów bezbarwnych, który ma jeden z lepszych czynników względem ceny do jakości samego produktu.