AdBlue jest płynnym roztworem mocznika (znajdującym się w moczu), a kiedy napotyka gorący układ wydechowy, uwalnia amoniak, który jest katalizatorem reakcji chemicznej, która przekształca niebezpieczne tlenki azotu w dwa nieszkodliwe produkty – parę wodną i azot.
Oba produkty występują naturalnie, więc można je wypompować z samochodu wyposażonego w AdBlue bez żadnych niepożądanych skutków. Powinien być stosowany w samochodach z silnikiem Diesla wyposażonych w SCR – lub selektywną redukcję katalityczną AdBlue działa na systemie pomiarowym wstępnie skonfigurowanym przez producenta pojazdu, więc nie musisz wiedzieć więcej niż kiedy i jak go wypełnić. Twój podręcznik szczegółowo to wyjaśni. W skład Adblue wchodzi 67,5 procent wody dejonizowanej i 32,5 procent mocznika. Nowe technologie, takie jak SCR i AdBlue, wciąż znajdują się głównie w dużych, drogich modelach z silnikiem Diesla. Dzieje się tak, ponieważ system jest zarówno zbyt duży, jak i zbyt drogi, aby można go było stosować w mniejszych pojazdach. Kiedy kupujesz nowy lub używany samochód z silnikiem Diesla od dealera, sprzedawca powinien wyjaśnić, jakie funkcje ma, a konkretnie, czy używa AdBlue. Niektóre samochody mają niebieską lub czarną zakrętkę do AdBlue obok czarnej wlewu oleju napędowego. W innych zaślepka znajduje się w bagażniku lub w komorze silnika. Podręcznik pojazdu wyjaśni wymagania systemu samochodu.
Dopuszczalny poziom zanieczyszczeń, które mogą emitować nowe samochody, został znacznie zmniejszony w ciągu ostatnich kilku lat.
Wprowadzenie najnowszych norm Euro 6 wymagało 67% spadku tlenków azotu (NOx) w emisjach spalin z samochodów z silnikiem Diesla. Producenci samochodów znaleźli dwa sposoby spełnienia tych norm: selektywna redukcja katalityczna i recyrkulacja spalin. Pierwszy środek wykorzystuje płyn wydechowy, zwykle AdBlue, do rozbicia NOx w spalinach na nieszkodliwe elementy przed wydaleniem z samochodu. Drugi wykorzystuje system recyrkulacji, aby zastąpić część gazów spalinowych powietrzem wlotowym, aby zmniejszyć ilość azotu, który można przekształcić w NOx. Właściciele samochodów wyposażonych w tego typu system nie muszą korzystać z AdBlue. Stacje benzynowe wyposażone są w pistolet do adblue, zazwyczaj posiada on kolor niebieski, lub błękitny, aby łatwo można było go zlokalizować.